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Portable art

Art, jewelry, portable art?
If it is true that our culture has drawn a line between the applied arts and the proclaimed “Fine Arts”, when we talk about Contemporary Jewelery many times the line is blurred, we put a foot or even the two across the border. The applied arts, by their own definition, are those creative procedures that become a useful object, a definition that positions painting or sculpture as a creative manifestation without a clear material utility, but is considered an instrument to excite or stimulate the manifestation of the spirit. Both definitions and this clear differentiation that puts one over the other in an intellectual and even spiritual sense, does not correspond to the most contemporary artistic manifestations.
The rupture of sculpture with space and its relationship with the body open the doors to other disciplines such as performance or body pieces. And is that when we talk about Contemporary Jewelery we should not understand it as a decoration, an addition to our body or a display of status. Contemporary Jewelery is sculpture applied to the body, or inspired by it and itself. Pieces that are not always portable, collectible items that can end up in collectors showcases, as the exquisite pieces of René Lalique ended up in the Calouste Gulbenkian collection. And it is, just at the beginning of the 20th century when, like art and avant-garde, jewelry taked another path, it begined to question itself.In a context where the loss of local crafts and when some of our traditional applied arts have disappeared, it is imperative to generate discussion, conversation and creative laboratories to recover and reinvent our arts. To recover the tradition in a global context through the internationalization and the exchange to reactivate the local economy, the love for our culture and the respect for the others culture.

Art Made proposes with this exchange just this, the revaluation of the jewelry as art through the collaboration and exchange between the local artist and jeweler Myriam Moreno and the French visual artist Robin Lopvet.


Arte, joyería, arte portable? 
Si bien es cierto que nuestra cultura ha trazado una línea entre las artes aplicadas y las proclamadas “Bellas Artes”, cuando hablamos de Joyería Contemporánea en muchas ocasiones la línea queda difuminada, ponemos un pie o incluso los dos al otro lado de la frontera. Las artes aplicadas, por propia definición, son aquellos usos creativos que devienen en un objeto útil, una definición que posiciona a la pintura o a la escultura como una manifestación creativa sin una utilidad material clara, sino que se considera un instrumento para excitar o estimular la manifestación del espíritu. Ambas definiciones y esta clara diferenciación que coloca a una sobre la otra en un sentido intelectual e incluso espiritual, no se corresponde con las manifestaciones artísticas más contemporáneas.
La ruptura de la escultura con el espacio y su relación con el cuerpo abren las puertas otras disciplinas como la performance o las piezas corporales. Y es que cuando hablamos de Joyería Contemporánea no debemos entenderla como una decoración, un añadido a nuestro cuerpo o una exhibición del estatus. La Joyería Contemporánea es la escultura aplicada al cuerpo, o inspirada en él y ella misma. Piezas que no siempre son portables, objetos de colección que pueden acabar en vitrinas de coleccionistas, como las exquisitas piezas de René Lalique acabaron en la colección de Calouste Gulbenkian. Y es que es justo a principios del siglo XX cuando al igual que el ocurrió con el Arte y las vanguardias, la joyería toma otro camino, empieza a cuestionarse a si misma.En un contexto donde la pérdida de la artesanía local y cuando algunas de nuestras tradicionales artes aplicadas han desaparecido, es imprescindible generar debate, conversación y laboratorios creativos para recuperar y reinventar nuestras artes. Recuperar la tradición en un contexto global a través de la internacionalización y el intercambio para reactivar la economía local, el gusto por lo nuestro y el respeto por lo ajeno.
Art Made se propone con este intercambio justo esto, la revalorización de la joyería como arte a través de la colaboración e intercambio entre la artista y joyera local Myriam Moreno y el artista visual Robin Lopvet de origen francés.

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